Blog

9 praktische tips bij werkdruk in de zorg

Werkdruk is een veelbesproken topic in de zorg. Bijna 44% van de zorgmedewerkers ervaren een hoge tot zeer hoge werkdruk. Te weinig personeel en overwerk zijn redenen voor de toegenomen werkdruk. Je gaat hierdoor gehaast te werk en dit heeft invloed op de manier waarop jouw cliënten zorg ervaren. Bij stress tijdens diensten helpt het om te kijken naar wat spanning geeft. Samen in de Zorg geeft negen tips hoe je de rust bewaart tijdens het werken.

Het maken van fouten heeft een grote impact op zorgmedewerkers, met slapeloze nachten en onzekerheid als gevolg. Hoge werkdruk is één van de factoren die bijdraagt aan het maken van fouten. Een oplossing kan zijn om de onnodige zorghandelingen zoveel mogelijk terug te dringen. Dit blijft elke dag een uitdaging. Samen in de Zorg helpt je hier graag bij.

1. Wees zuinig met je tijd 
Onze tijdsbeleving valt niet altijd samen met de beschikbare tijd. De plotselinge uitval en ziekte van collega’s, de verschillende (zorg)vragen die tegelijkertijd binnenstromen en jezelf verantwoordelijk voelen speelt een grote rol. Probeer eens met je collega’s een antwoord te krijgen op de kwestie: “Hoe ga jij om met je tijd tijdens je werk?” Je kunt veel van elkaar leren.

2. Concentreer je op 1 ding tegelijk
Het kost erg veel energie om verschillende dingen tegelijk te doen. Medewerkers in de zorg hebben vaak het gevoel dat zij steeds minder tijd hebben om hun cliënten aandacht te geven. Door je aandacht op 1 taak tegelijk te richten, ben je veel productiever en effectiever.

3. Let op jezelf
Ons advies: let op jezelf. Al stroomt je agenda vol en heb je zoveel te doen. Je moet weten waar je prioriteiten liggen. Want werken in de ouderenzorg, gehandicaptenzorg en de geestelijke gezondheidszorg eist fysiek zijn tol. Blijf je realiseren dat de redenen waarom je voor de zorg hebt gekozen jou nieuwe energie geven.

4. Communiceer helder
Goede communicatie in de zorg is heel belangrijk. Of het nu gaat om communicatie die verpleegkundigen onderling hebben of communicatie in de overdracht. Het gaat om aandacht hebben voor elkaar, over en weer dingen uitspreken en uitleggen, goed luisteren en begrip hebben. De manier waarop je iets zegt, kan namelijk een wereld van verschil maken voor de ander.

5. Verlaag je tempo bewust
Vanuit rust weet je vaak beter welke taken prioriteit krijgen. Je ziet beter aan wie je de taken waar je niet aan toekomt, kunt overgeven. Realiseer je dat haast aangeeft dat je te veel taken in een beperkte hoeveelheid tijd hebt. Plan een pauze in of loop iets langzamer. Vanuit rust maak je betere keuzes.

6. Verlaat je werkplek
Het nemen van pauze is soms een lastig besluit. Je bent net met een cliënt bezig, terwijl je toe bent aan rust. Als je na de pauze weer begint, zul je merken dat je weer nieuwe, frisse energie hebt. Ook het verlaten van je werkplek, zorgt voor een verhoging van je concentratie, waardoor je werk na een rustmoment sneller gaat én kwalitatief beter is.

7. Houd plezier vast, gebruik je humor
Zorg ervoor dat je in een omgeving bent waarin mensen lachen, dan is de kans groot dat je deze positiviteit overneemt. Het gevoel dat humor bij mensen opwekt, is hetzelfde gevoel dat iemand krijgt als hij of zij beloond wordt. Kortom, humor en plezier zijn op de werkvloer een belangrijk speerpunt.

8. Beperk het gebruik van mobiel en sociale media tot het hoogstnoodzakelijke
Doordat je constant nieuwe berichten krijgt, ben je continu alert. Je hebt geen rust meer. Zet het geluid van WhatsApp meldingen op je telefoon uit. Zo bereik je een positieve flow: een gemoedstoestand waarin je geconcentreerd en productief aan het werk bent. Zit je tóch op je telefoon tijdens werktijd? Bekijk dan eens onze vacatures voor detachering in de ouderenzorg.

9. Neem bij hectische diensten een korte time-out van 2 minuten
Door de grote werkdruk in de zorg is pauze nemen soms onmogelijk. Echter, besef je dat er voordelen aan zitten. Na een periode van rust kun je weer helder nadenken, betere beslissingen nemen en inzichten omzetten in actie.

Heb jij al ervaring met bovenstaande tips óf heb jij een waardevolle toevoeging om een hoge werkdruk in de zorg tegen te verlichten? Deel je ervaring. Samen zorgen we voor elkaar. Een goed voorbeeld is de veranderbereidheid tijdens corona.